Fortsätt till huvudinnehållet
Kontakt

Vårda lägenheten

Som hyresgäst är du ansvarig för att vårda och hålla ordning på din lägenhet. Detta innebär att du regelbundet ska städa och åtgärda enklare underhåll. Om en lägenhet är ovårdad kan Hedemorabostäder kräva rättelse, och om problemet upprepas kan hyresavtalet komma att sägas upp.

Det här är du som hyresgäst ansvarig för:

  • Du ansvarar för byte av glödlampor, lysrör och säkringar, även i vitvaror och badrumsskåp.
  • Rengör fettfilter i spiskåpan.
  • Rengör golvbrunnen, avloppet i tvättställ och köksavlopp. Vid större stopp ska du göra en felanmälan. Viktigt: Använd inte propplösare.
  • Dammsug ventilationsdonen vid synligt damm.
  • Vid flytt är du ansvarig för att återställa eventuell borttagen lägenhetsutrustning som t.ex. innerdörrar, hatthylla, garderober och skåp.
  • In- och urkoppling av tvätt- och diskmaskin ska göras fackmannamässigt. Du bör kontakta hyresvärden om du behöver hjälp med installationen.

Hjälp för pensionärer:

Om du är förtids- eller ålderspensionär, kan du få gratis hjälp med vissa arbetsuppgifter från Hedemora kommuns Fixartjänst. Ring Hedemora kommuns servicecenter 0225-340 00 för mer information och hjälp.

Sopsortering:

Det är viktigt att du följer korrekt sopsortering:

  • Blå tunna: Brännbart avfall.
  • Brun tunna: Matrester i den bruna papperspåsen. OBS! Plastpåsar är inte tillåtna, då det förstör sorteringssystemet.
  • Textilier: I avsedd textilbehållare.
  • Större avfall: Om du har trasiga möbler som stolar, soffor eller madrasser, ska dessa köras till ÅVC Hamre för korrekt hantering.

För mer information om sopsortering och miljöfrågor hänvisar vi till Hedemora Energi och den bra sorteringsguiden på www.dalaavfall.se.

Genom att följa dessa riktlinjer säkerställer du att din lägenhet hålls i gott skick, samtidigt som du gör ditt bästa för att bidra till ett hållbart och trivsamt boende för alla hyresgäster.

Blev du hjälpt av informationen på sidan?
Dela denna sidan
Publicerad: 2025-03-13 (Uppdaterad: 2025-04-25)